lördag 21 augusti 2010

gramantyglar

Det har blivit ett jäkla tjat om gramantyglar just nu... Så tänkte skriva min åsikt. Jag gillar denna tygeln skarpt, dock bara ridit med de en gång, menmen iaf på 3-dagars lägret för sandra red jag med de för fösta gången då hon tyckte att jag behövde lite extra hjälp med att få barry att komma upp i ryggen och börja jobba riktigt. Så fick iaf låna en graman och det funkade hur bra som hällst, det är ju snällare mot hästen att sätta på en graman än att sitta å hålla så mycke man bara årka, misstolka mig inte nu, att jag sitter och sliter i munnen på hästarna för de gör jag inte... Men i stället för att sitta med korta tygla, hålla som bara busen i tygel och klämma allt vad man pallar så nästan benen går av, och hästen på mitten, så fick jag en mer harmonisk kännsla, hålla ett lättare stöd på tygeln klämma mer lagomt med benen. han kom upp med ryggen sänkte huvud och hals och kom även i en bättre form. MEN man ska absolut inte sitta och rida på graman varje dag, sandra rekomenderada mig att rida på den när hon var där och hade träningar, sen kanske nån gång då och då, och man måste va väääldigt försiktig med att inte rida hästarna för kort och för hårt inspända, då blir efekten den motsatta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar